Powszechnie uważa się, że sukces w życiu zależy od pracowitości, zaangażowania oraz od naszego ilorazu inteligencji. Kolejne badania potwierdzają jednak, że to, co przesądza o naszej karierze to zdolność do budowania trwałych i pozytywnych relacji z ludźmi.
Czy naprawdę inteligencja emocjonalna stanowi jedną z ważniejszych kompetencji?
Wielu psychologów definiuje inteligencję emocjonalną wskazując na 5 istotnych elementów:
- znajomość własnych emocji
- kontrolowanie i kierowanie emocjami
- motywację
- empatię
- umiejętność nawiązywania relacji
Te składowe decydują o poziomie naszego zadowolenia, o umiejętności radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów i nawiązywania relacji z innymi ludźmi.
Wysoki poziom EI sprawia, że jesteśmy bardziej zadowoleni z życia, potrafimy kontrolować negatywne uczucia i czerpać radość z kontaktów z innymi ludźmi.
Daniel Goleman – światowej sławy psycholog, który znany jest jako twórca teorii inteligencji emocjonalnej- określa EI jako umiejętność kierowania emocjami i rozpoznawania uczuć u siebie i innych. Podkreśla przy tym, jak istotny ma to wpływ na relacje zawodowe, zarówno ze współpracownikami, jak i z partnerami biznesowymi. Zgodnie z założeniami Golemana osoby wyróżniające się wysokim EI stają się naturalnymi liderami i mają wpływ na inne osoby, nawet te o wyższym poziomie inteligencji.
Inteligencja emocjonalna jest przydatna niemal na każdym kroku, szczególnie w życiu zawodowym. W końcu codziennie jesteśmy narażeni na stres, przemęczenie związane z nadmiarem obowiązków, frustracje i niezadowolenie. Aby poradzić sobie z negatywnymi odczuciami wykorzystujemy inteligencje emocjonalną – która im wyższa, tym bardziej pomaga nam rozpoznać sytuacje, zapanować nad własnymi emocjami i podjąć właściwe decyzje.
Osoby, o niskiej inteligencji emocjonalnej dużo trudniej radzą sobie w takich sytuacjach, mają skłonności do konfliktów, cechują się zmiennością nastrojów, a relacje z nimi są trudne dla reszty zespołu. Osoby te nie potrafią poradzić sobie z krytyką, na każdym kroku potrzebują potwierdzenia własnej wartości, mają problem z zaakceptowaniem zmian. Są problematyczne jako pracownicy, a jako menadżerowie mają problem z nawiązaniem relacji i negatywnie wpływają na zespół.
Nie ma wątpliwości, że EI jest przydatna w pracy na każdym stanowisku – a szczególnie na takim, które wymaga kierowania ludźmi, prowadzenia negocjacji i motywowania.
W końcu ważnymi elementami inteligencji emocjonalnej są kompetencje społeczne do których zaliczamy:
- empatię
- asertywność
- perswazję
- przywództwo,
- rozwiązywanie konfliktów
- motywowanie
- współpracę
Czyli kompetencje idealnego lidera (o tym możesz przeczytać TU).
Jeżeli chcesz wiedzieć więcej o inteligencji emocjonalnej w biznesie –> zapisz się na jedno z naszych szkoleń.
Uczestnicy szkolenia:
|